Een tekst schrijven is niet voor iedereen ‘een makkie’. Dagelijks zie ik heel veel teksten. Sommige goed, andere niet zo. De onderstaande tekst kwam ik tegen op de website van een kapper. Persoonlijk vind ik dit niet zo’n sterke tekst. Je begrijpt als lezer wel wat hij wil zeggen, maar overtuigend is het niet. Als je dan ook nog beweert dat perfectie je handelsmerk is, dan is mijn advies: laat dat zien! Niet alleen in de kapsels die je knipt, maar ook op je website: je digitale visitekaartje, je nieuwe-klanten-werver en niet zelden de eerste indruk die een potentiële klant van je krijgt.

Lees hieronder wat deze kapper te vertellen heeft:

Wij zijn een team die in samenstelling nauwelijks veranderd. (…) Wij geven garantie op uw bezoek aan onze kapsalon dat uw kapsel een waardevolle aanvulling zal zijn voor uw persoonlijke uitstraling en uw zelfvertrouwen. Wij streven ernaar dat u met uw kapsel elke dag geniet en er zich prettig bij voelt. Wilt u graag met kam en schaar geknipt worden, of geschoren met een tondeuze standje 1 2 of 3, een strak kapsel kunnen wij allemaal maken. Maar ook losse krullen is ons niet vreemd. U bent van harte welkom in onze kapsalon, waar perfectie ons handelsmerk is.

Een begrijpelijke tekst schrijven; zo kan het ook:

Wij zijn een team dat in samenstelling nauwelijks verandert. (…) Samen met u kiezen we een kapsel uit dat bij u past, zodat uw uitstraling een extra boost krijgt! Weet u al wat u wilt? Wij knippen, scheren en krullen alle gangbare én niet zo gangbare kapsels. U bent van harte welkom in onze kapsalon, waar perfectie ons handelsmerk is.

Wat heb ik aangepast?

  1. In de eerste zin stonden twee fouten: een team die in plaats van een team dat. Team is een ‘het-woord’ (het team, niet de team) en bij het-woorden gebruik je altijd dat. Fout twee is veranderd in plaats van verandert.
  2. Daarnaast heb ik eruit gehaald dat het nieuwe kapsel een aanvulling is op je zelfvertrouwen. Dat weet je niet, want zelfvertrouwen hangt van meer factoren af dan van je kapsel. Bovendien weet je ook niet of je klant zit te wachten op meer zelfvertrouwen. Misschien heeft hij zelfvertrouwen genoeg.
  3. Het hele stuk over geknipt of geschoren worden, met kam, schaar of tondeuse (met een s en niet met een z!) en over de losse krullen die ze niet vreemd zijn, heb ik samengevat. Nu is het wat krachtiger (en begrijpelijker).

Tips voor de doe-het-zelf-schrijver:

  1. Neem de tijd om te bedenken wat je wilt schrijven en doe dat vervolgens kort en krachtig.
  2. Laat iemand anders je teksten nalezen, zodat je minder kans hebt op fouten. Gebruik ook de spellingscontrole, die had in ieder geval de tondeuze/tondeuse-kwestie voor je opgelost.
  3. Realiseer je dat je website vaak het eerste is wat nieuwe klanten van je zien. Het is hun eerste indruk van jou en je bedrijf, dus zorg dat die positief is.

Succes! En anders: laat ons het doen. Bel of app me op 06-215 323 51, of mail je tekst gelijk naar contact@somniumtekstentaal.nl