Voor BeagleBoxx schreven wij onderstaand whitepaper.


BeagleBoxx tilt patiëntenwelzijn naar hoger niveaubeagleboxx_logo

Een jaar geleden introduceerde BeagleBoxx een innovatief, nieuw concept op de dialyse-afdeling van het Westfriesgasthuis in Hoorn: alle patiënten kregen een iPad, zodat ze tijdens de dialyse konden lezen, tv kijken of een spelletje doen. BeagleBoxx wilde hiermee ‘het wachten verzachten’. En dat is gelukt. Het nieuwe concept bleek een groot succes en ondertussen is er voor álle patiënten een iPad beschikbaar, ook op de poliklinieken. Het aanbod op de iPad is bovendien uitgebreid met praktische informatie over de behandeling, en met algemene informatie over het ziekenhuis.

Eigentijds, efficiënt en uitdagend
Het Westfriesgasthuis (WFG) is blij met de service van BeagleBoxx. Nils van Mourik, manager facilitair bedrijf van het WFG, zegt hierover: ‘Wij zijn er erg blij mee. Patiënten zijn heel tevreden. Ze hebben meer regie over hun eigen informatievoorziening en ze hebben meer mogelijkheden om zich te vermaken. Ook contact houden met familie en vrienden is makkelijk, omdat ze op hun iPad kunnen Skypen, mailen en berichten versturen. Vooral voor kinderen is dit fantastisch! Kortom, het is een heel eigentijds systeem.’

Gastvrij
Het WFG heeft gastvrijheid hoog in het vaandel staan en daarom is het belangrijk dat patiënten en bezoekers zich veilig en op hun gemak voelen in het Hoornse ziekenhuis. Verveelde patiënten passen niet in het gastvrijheidsconcept, dus toen de tv’s van het Westfriesgasthuis hun beste tijd hadden gehad, was het tijd voor bezinning.

Het WFG had kunnen kiezen voor de zogenaamde bedsite terminals, waar veel ziekenhuizen de afgelopen jaren voor gekozen hebben. Dit is een soort pc naast het bed, waarop de patiënt tv kan kijken en waarop artsen en verpleegkundigen informatie kunnen invoeren, bijvoorbeeld in het elektronisch patiënten dossier (EPD). Maar deze oplossing paste niet in de visie van het WFG: ’Wij vinden dat niet gastvrij. Als een specialist langskomt, terwijl de patiënt net tv zit te kijken, dan is het niet gastvrij dat de patiënt niet verder kan kijken, omdat de arts gegevens wil invoeren. Dus we wilden een andere oplossing. Daar komt bij dat patiënten zich vaak vervelen in een ziekenhuis én dat de opmars van de iPad niet te stuiten meer is.’

En dat laatste is ontegenzeggelijk waar. Maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders hebben een iPad of tablet, maar dat betekent ook dat er nog altijd miljoenen tabletloze Nederlanders zijn. En zolang er nog een categorie patiënten is die geen eigen device heeft, valt het ‘bring-your-own-device-concept’ voor het WFG af als mogelijkheid. Het ziekenhuis heeft er daarom voor gekozen om zelf iPads aan te schaffen, zodat alle patiënten gebruik kunnen maken van dezelfde voorzieningen.

Het BeagleBoxx service concept
En zo kwam BeagleBoxx in beeld, met een prachtig, op maat gemaakt totaalpakket. Nils van Mourik is uitermate tevreden over de service van BeagleBoxx: ‘Het voordeel van BeagleBoxx is dat zij uitgebreide ondersteuning bieden en ervoor zorgen dat het hele beheer geregeld wordt. Dat was voor ons een flinke zorg minder.’

Entertainment Service Concept
Het BeagleBoxx concept bestaat uit twee onderdelen: Het Entertainment Service Concept en de app PIECA. Het entertainment-deel bestaat uit een iPad, waarop de patiënt boeken, kranten en tijdschriften kan lezen, spelletjes kan doen, tv kan kijken en contact kan houden met familie en vrienden, bijvoorbeeld via Skype. De app PIECA kan op de iPad geïnstalleerd worden én op de iPhone of tablet van de patiënt zelf. De app is ontwikkeld in samenwerking met zes ziekenhuizen en biedt zowel zorggerelateerde, als comfortgerelateerde informatie.