Dat de politie af en toe een inval doet en dan met bijpassend machtsvertoon een deur intrapt, dat begrijp ik wel. Hoort bij het vak. Maar waarom in mijn vakgebied ook zoveel deuren worden ingetrapt, dat begrijp ik niet. Zeker niet omdat het allemaal open deuren zijn.

Maar ik kan er nauwelijks nog omheen: allerlei communicatiegoeroes hebben communicatie verheven tot een soort rocket science, waaraan je je handen beter niet kunt branden. Omdat communicatie héél moeilijk is. En omdat je dat vooral aan de specialisten moet overlaten. Anders wordt het niets. Niet met uw website, niet met uw nieuwsbrieven, blogs en vlogs, gewoon nergens mee, eigenlijk. Uw omzet komt nooit van de grond en uw bedrijf is waarschijnlijk al failliet voordat het goed en wel gestart is. Dus. Gauw een specialist inhuren.

Gezond verstand en een flinke dosis empathie

Nou zal ik zeker niet beweren dat iedereen kan schrijven. Nee. Dat is namelijk niet zo. Er zijn echt veel mensen die de spelling en grammatica niet helemaal op orde hebben en er zijn minstens zoveel mensen die er simpelweg niet in slagen om te schrijven wat ze bedoelen. Die er een tamelijk onnavolgbare linguïstische speurtocht van maken. En die mensen raad ik dus ook aan: huur een specialist in. Kost wat, maar heb je ook wat.

Maar kom op: de basis van communicatie is volgens mij heel overzichtelijk:

  1. Wees empathisch. Vraagt u zich eens af wat u zou willen in de situatie van uw klant. Welke informatie zoekt u, wat heeft u nodig?
  2. Zend niet alleen, ontvang ook (met andere woorden: vertel niet alleen wat ú kwijt wilt, vertel vooral wat uw klant wil weten – zie ook punt één).
  3. Realiseer u dat uw klant een oplossing wil. Geen oeverloze verhandelingen, geneuzel en onbegrijpelijk jargon, maar een oplossing. Zie wederom punt één.

En last but not least: ieder mens wil gezien en erkend worden. Dus als uw klant het idee heeft dat er over zijn of haar hoofd heen gecommuniceerd wordt, dan wordt die klant daar niet blij van. En een niet-blije klant gaat naar een ander. Zo simpel is het.

Dus, als u uw empathisch vermogen aanslingert, dan bent u al een heel eind. En natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde behoefte als u, dus wat marktonderzoek kan geen kwaad. En die specialist die uw boodschap omzet tot een helder en begrijpelijk verhaal, dat is geschreven in de taal en toon van uw klanten, is echt zijn of haar geld wel waard. Maar laat u niet gek maken: u hoeft niet de reïncarnatie van Einstein te zijn om uw klant te bereiken.

Succes!